Osavuosikatsaus 2024
Muutosten keskellä paljon hyvää
Vuosi 2024 on ollut sosiaali- ja terveysalan toimijoille taloudellisesti vaativa. Myös YTHS:n saama rahoitus vuodelle 2024 jäi YTHS:n esittämää rahoitustarvetta alhaisemmaksi, ja siksi vuosi 2024 on ollut säästöjen vuosi. Opiskelijamäärä on jatkanut kasvuaan ja palvelujen kysyntä pysynyt korkeana. Myönnetyt resurssit eivät olisi kattaneet kuluja, ellei säätiössä olisi käynnistetty säästöohjelmaa.
Olemme noudattaneet tiukkaa kulukuria ja tinkineet rekrytoinneissa. Vuoden aikana olemme tehostaneet vastaanottotyötä, vähentäneet ostopalvelun käyttöä ja jättäneet alun perin suunniteltuja investointeja toteuttamatta. Nyt lokakuussa näyttää siltä, että säästöohjelma on tuottanut toivottua tulosta. Säästöohjelma on vaikuttanut kuitenkin hoitoon pääsyyn. Emme ole kaikilta osin pystyneet toteuttamaan hoitotakuun mukaisia takarajoja.
Moni vuoden aikana voimaan astunut säädösmuutos on vaikuttanut YTHS:n toimintaan alkuvuoden aikana. Muun muassa laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta muuttui vuoden alusta. YTHS antoi vuoden aikana lausunnot myös valmisteilla oleviin lakeihin hoitotakuusta ja alle 23-vuotiaiden terapiatakuusta. YTHS:n kannalta ikärajaan liittyy ongelmia. YTHS:n asiakkaat asetetaan keskenään eriarvoiseen asemaan: osa pääsisi hoitoon muita nopeammin, ja muiden hoitoonpääsyaika vastaavasti pitenisi. Toteutuessaan lakimuutos edellyttää palveluprosessin uudistamista niin, että eri-ikäiset etenevät palveluissa eri tavoin.
Muutosten keskellä on tapahtunut myös paljon hyvää. Korona-ajan jälkeen olemme jatkaneet aktiivista sidosryhmäyhteistyötä. Opiskelijat ovat osallisena YTHS:n toiminnassa ja kehittämisessä. Olemme järjestäneet aiempaa enemmän ja uusiakin kohtaamisen muotoja. Hoidontarpeen arviointi on kehittänyt ketterästi toimintaansa, jotta opiskelijat saisivat aiempaa nopeammin yhteyden YTHS:ään. Ja ennen kaikkea: henkilöstömme on tehnyt loistavaa työtä kaikkien muutosten keskellä. Asiakastyytyväisyytemme NPS-mittauksissa on tavoiteltua korkeammalla tasolla ja lähes kaikissa toimintaa kuvaavissa strategisissa mittareissamme olemme yltäneet tavoitteiden mukaisiin lukuihin. Jopa henkilöstön lähtövaihtuvuus on tasoittunut parempiin lukemiin kuin uskalsimme odottaa.
Katariina Poskiparta
Toimitusjohtaja
Opiskelijoiden koettu terveys lisääntyy opiskeluterveysneuvottelujen avulla
YTHS:n tehtävänä on opiskelukyvyn edistäminen ja tavoitteena opiskelijoiden sekä opiskeluyhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen. Käytyjen opiskeluterveysneuvottelujen määrä onkin kasvanut edellisvuodesta. Lokakuuhun 2024 mennessä neuvotteluja on käyty 300 kappaletta, kun koko vuonna 2023 niitä pidettiin 258 kertaa. Lisäksi neuvotteluprosessia tehty tutuksi edelleen omalle henkilöstölle ja korkeakoulujen henkilöstölle.
Opiskeluterveysneuvottelu on keino opiskelijan opiskelukyvystä huolehtimiseen ja edistämiseen. Jos opiskelijan opiskelukyky on alentunut terveydellisen syyn takia, voidaan vaikuttavien tukitoimien löytämiseksi järjestää opiskelijan, korkeakoulun ja YTHS:n kesken opiskeluterveysneuvottelu. Tapaamisessa selvitetään opiskelijan mahdollisuuksia jatkaa opintoja esimerkiksi sairaudesta tai vammautumisesta huolimatta. Varhaisilla opiskeluterveysneuvotteluilla voidaan mahdollisesti estää opintojen keskeytymisiä ja pitkittymisiä. Opiskeluterveysneuvottelussa keskustellaankin ensisijaisesti opiskelukyvystä ja opiskelusta, ei varsinaisesti opiskelijan terveydentilasta. Tavoitteena on etsiä yhdessä keinoja opiskelukyvyn edistämiseksi ja opintojen mahdollistamiseksi arvioimalla tilannetta ja mahdollisuuksia eri näkökulmista ja että opiskelijalla olisi mahdollisuus palata opintoihinsa ilman riskiä opiskelukyvyn ja terveydentilan heikentymisestä. Verkostojen luominen ja yhteistyön tekeminen on opiskelukyvyn ylläpitämiseksi ja tukemiseksi välttämätöntä. Korkeakouluilla on varsin paljon mahdollisuuksia tukea opiskelijoiden opintojen edistymistä, ja ne henkilöt, jotka neuvotteluissa ovat olleet mukana, ovat rohkaisseet kollegoita tähän työmuotoon. Myös valtakunnallinen kertauskoulutus asiasta on pidetty.
Tilaisuuksiin on ilmoittautunut yli 600 kuulijaa.
Opiskeluyhteisöjen hyvinvointityötä uudella tavalla – tietoiskuissa
Opiskeluyhteisötyö on YTHS:n muoto toimia yhdessä korkeakoulujen kanssa. Yhtenä opiskeluyhteisötyön toimintamuotona YTHS on järjestänyt vuoden 2024 aikana opiskelijoille kahdeksan ennaltaehkäisevää terveyden tietoiskua. Tietoiskujen teemat on valittu sen perusteella, mitkä ovat yleisimpiä opiskelijoiden yhteydenoton aiheita YTHS:ään ja mitkä aiheet korostuvat vastaanotoilla keskusteluissa YTHS:n ammattilaisen kanssa. Teemat ovat myös sellaisia, joissa opiskelijan oman tiedon ja ymmärryksen lisääminen auttaa opiskelijaa selviytymään tilanteesta. Tänä vuonna järjestettyihin tilaisuuksiin on ilmoittautunut yli 600 kuulijaa.
Tietoiskuista on opittu, että opiskelijat ovat kiinnostuneita huolehtimaan omasta terveydestään. Joidenkin teemojen osalta tietoisku voi korvata edukatiivisen yksilövastaanoton. Opiskelijoilta nousee koko ajan uusia teemoja, joista he toivovat vastaavia tietoiskuja.
Palautetta on kerätty kaikista tietoiskuista. Tietoiskut ovat saaneet palautteissa kokonaisuutena keskiarvon 4,6 (asteikolla 1-5). 97 prosenttia palautteen antajista on sanonut tilaisuudesta olleen hyötyä. Yli puolet vastaajista on antanut täyden kympin sille, että vastaavia tilaisuuksia tulisi järjestää jatkossakin.
Opiskelijaosallisuus palvelujen kehittämisessä vahvistuu – palautetta kerätään aiempaa ketterämmin
Opiskelijat osallistuvat ja vaikuttavat YTHS:n toimintaan usealla eri foorumilla. Matalin vaikuttamisen muoto on asiakaspalaute. Opiskelijat voivat antaa palautetta YTHS:n palveluista mm. asiakaspalautelomakkeella, keskustelemalla hoitavan ammattilaisen kanssa tai arvioimalla toteutuneen vastaanottokäynnin. YTHS uudisti lokakuussa 2023 palautteen keruun palvelukokemuksista. Opiskelijat voivat jättää NPS-arvion ja avoimen palautteen jokaisen hoitokäynnin jälkeen vastaamalla puhelimeen tulevaan tekstiviestiin.
Ensimmäisen vuoden ajalta palaute on yllättänyt YTHS:n myönteisesti. NPS YTHS:lle organisaationa oli syyskuun 2024 lopussa 82 – reilusti yli asetetun tavoitteen. YTHS:n ammattilaisten saama NPS-luku on puolestaan 87. Palautetta on antanut lähes 35 000 vastaanotoilla käynyttä opiskelijaa.
NPS (Net Promoter Score) on asiakasuskollisuuden mittaukseen käytettävä arvo, jonka avulla organisaatiot voivat arvioida asiakkaan halukkuutta suositella organisaation palvelua. NPS-luku muodostuu siitä, kun positiivisen palautteen antaneista vähennetään negatiivisen palautteen antaneet.
YTHS on mukana yhteensä kymmenessä tapahtumassa.
Hyvää työyhteisöä rakennettu valmennusten, tiedolla johtamisen ja toimivan työterveyshuollon keinoin
Terveydenhuoltoalan osaajavaje ja kohonnut sairastavuus haastavat myös YTHS:n toimintaa, joten työntekijäkokemukseen ja työyhteisön toimivuuteen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Vuoden 2024 aikana YTHS on aloittanut ja vakiinnuttanut yhteistyön uuden työterveyshuollon toimijan kanssa. Esihenkilöiden osaamista on vahvistettu tarjoamalla ajankohtaista valmennusta kuukausittain järjestettävissä esihenkilöfoorumeissa ja kahdesti vuodessa järjestettävissä esihenkilöpäivissä. Vuoden aikana on kehitetty HR-raportointia ja tiedolla johtamista päätöksenteon ja kehittämistyön tueksi. YTHS on lisännyt henkilöstön vaikuttamismahdollisuuksia avaamalla aloitekanavan. Ensi vuoden keväällä YTHS siirtyy uuden työnantajajärjestön piiriin, ja siirtymää on valmisteltu kuluvan vuoden aikana.
Tavoitteena on olla houkutteleva työnantaja. Rekrytointi on keskeinen elementti YTHS:n työnantajamielikuvan luomisessa. Houkuttelevaa työnantajamielikuvaa rakennetaan rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa, ja yksi tärkeä rekrytointimarkkinoinnin muoto ovat messut. YTHS on osallistunut vuoden 2024 aikana suunnitellusti rekrytointimessuille, ja vuoden aikana YTHS on mukana yhteensä kymmenessä tapahtumassa. YTHS:n urasivut on uudistettu hakijaystävällisemmiksi kuluneen vuoden aikana. Lisäksi sosiaalisen median näkyvyyteen on panostettu ja toteutettu sisältömarkkinointikampanja työnantajakuvan kehittämiseksi yhteistyössä ulkoisen toimijan kanssa.
Palvelut tuotetaan tehokkaasti: vastaanottoaikaa työajasta kasvatettiin
Hoitotyötä tekevien ammattilaisten työajan kehittäminen vastaanottotoiminnan osalta on ollut yksi vuoden 2024 keinoista palvelujen tuottamisen tehostamiseksi. Potilastyöhön kohdistuvaa työaikaa on kasvatettu. Syksyllä 2023 päivitettiin eri ammattilaisten potilastyöhön kohdistuvan työajan ohjeistusta. Tammi–elokuun aikana yleislääkäreiden lähikäynnit lisääntyivät 6000 käynnillä verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2023.
Terveydenhoitajilla lähi- ja etävastaanottojen määrä lisääntyi tammi-elokuun aikana 18 500 käynnillä, vaikka kokonaiskäyntien määrä laski tiimipuheluiden poisjäämisen myötä. Psykiatristen sairaanhoitajien kokonaiskäyntimäärät lisääntyivät 2,3 prosentilla ja psykologeilla 2,8 prosentilla tammi–elokuun välisenä aikana vuonna 2024 verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna. Psykiatreilla kokonaiskäyntimäärät hieman laskivat, mikä johtuu lisääntyneestä konsultatiivisesta roolista.