Siirry sisältöön
Jotta voit käyttää YTHS:n palveluita myös 1.8.2024 jälkeen, sinun tulee olla ilmoittautunut läsnä olevaksi syyslukukaudelle korkeakoulussasi. Läsnäolotiedot päivittyvät YTHS:lle korkeakouluilta noin 1–3 arkipäivän kuluessa ilmoittautumisesta. Lue lisää

Strategia, kärkitavoitteet ja arvot

Strategia

YTHS tekee työtä opiskelijoiden terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn hyväksi. Vuoteen 2025 mennessä tavoitteena on tuottaa laadukasta opiskeluterveydenhuoltoa helposti ja nopeasti. Tavoitteeseen pääsemiseksi säätiöllä oli vuodelle 2023 viisi strategian mukaista kärkitavoitetta.

YTHS:n kärkitavoitteet 2023

2.3.Helsinki , Ruoholahti, Finanssiala henkilökuvat by Jukka Rapo

YTHS uudistuu – digipalvelua ja hoidontarpeen arviointia vauhditettu

Työtä opiskelijoiden terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn hyväksi. Tuhat terveydenhuollon ammattilaista tekee tätä merkityksellistä työtä eri puolilla Suomea. Tavoitteena on tuottaa laadukasta opiskeluterveydenhuoltoa helposti ja nopeasti.

Korkeakouluopiskelijoiden määrä on viime vuosina tasaisesti kasvanut. Vuonna 2023 YTHS:n palvelujen piirissä oli 290 000 opiskelijaa. Käyntitapahtumia oli vuoden aikana lähes 810 000. Digipalveluissa hoidettiin 63 prosenttia asiakaskontakteista.

Isoja lukuja. Ne kertovat, että opiskeluterveydenhuollon palvelut toimivat. Se on edellyttänyt uudistumista ja edelläkävijyyttä – merkittävää digiloikkaa, prosessien tehostamista ja hoitotyöhön käytettävän työajan lisäämistä.

Digimielenterveysklinikan toiminnan laajentamisella on parannettu matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin pääsyä, nopeutettu hoidon aloitusta ja mahdollistettu yhdenvertainen saatavuus matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin valtakunnallisesti.

YTHS sai keväällä 2023 suomalaiselta RELEX Säätiöltä ja terveyspalveluyritys Heltiltä lahjoituksena mielenterveyden terapiapalveluja korkeakouluopiskelijoille. Heltin psykologien lyhytterapia toi lisäpanoksen YTHS:n palvelujen tuottamiseen ja auttoi vastaamaan mielenterveyspalvelujen kysyntään.

On myös tilanteita, että osa opiskelijoista on joutunut odottamaan hoitoon pääsyä liian pitkään. Tämä johtuu pitkälti siitä, että palvelukysyntä on säilynyt korkealla tasolla ja palvelut on jouduttu tuottaman niukemmalla budjetilla opiskelijaa kohden kuin mihin oli varauduttu.

Asiakaskokemusta ja hoitoon pääsyä on pyritty vauhdittamaan useilla eri toimenpiteillä. Vuoden 2023 aikana nopeutettiin muun muassa yhteydensaantia ja hoidon aloitusta oikaisemalla hoidontarpeen arvioinnin toimintaa. Opiskelija saa tarvittaessa vastaanottoajan suoraan hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä.

YTHS on läsnä eri puolilla Suomea. Palvelupisteitä on tällä hetkellä 35 paikkakunnalla. Vuoden 2023 aikana palveluverkkoa on jouduttu karsimaan, jotta alihankintakumppaneiden käyttö olisi YTHS:lle mahdollisimman kustannustehokasta.

Vuoden 2023 lopulla YTHS aloitti säästötoimenpiteet toiminnan ja talouden tasapainottamiseksi. Tämä johtui siitä, että vuodelle 2024 myönnetty toiminnan rahoitus ei riitä kattamaan suunniteltua toimintaa. YTHS:n rahoitus ei ole pysynyt opiskelijamäärän kasvun mukana. Toimintakulut ovat kasvaneet palkkakustannusten nousun, inflaation ja terveydenhoitoalan rekrytointivaikeuksien vuoksi.

Talouden synkät näkymät ja sosiaali- ja terveydenhuollon hienosäädöt vauhdittavat YTHS:n uuden strategian valmistelua. Strategia julkistetaan syksyllä 2024. Samalla juhlistetaan säätiön 70-vuotistaivalta, ja opiskelijoiden tuberkuloositarkastusten aloittamisesta tulee täyteen 90 vuotta.

Luottamuksemme on vahva, että YTHS pystyy jatkossakin vahvistamaan opiskelijoiden terveyttä ja sitä kautta tukemaan tulevaisuuden tekijöitä!

Tuomo Yli-Huttula
Hallituksen puheenjohtaja

Katariina Poskiparta YTHS. Henkilökuvaus Milla von Konow

Apua aiempaa nopeammin – terveyden edistämistä unohtamatta

Vuosi 2023 jää historiaan monin tavoin. Opiskeluterveydenhuollon tuottamisen ja palvelujen käyttäjän näkökulmasta vuodessa tapahtui monia muutoksia. Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa, korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuoltolaki muuttui ja hoitotakuulainsäädäntö kiristyi. Samaan aikaan muutimme YTHS:n palvelumallia, jotta opiskelijat saavat vastaanottoajan heti ensi kontaktissa.

Tilastokeskuksen mukaan keskimääräinen kuluttajahintojen vuosimuutos oli 6,2 prosenttia vuonna 2023. Korkea inflaatio vaikutti opiskelijoiden käytettävissä oleviin tuloihin, terveydenhuollon ammattilaisten palkkaratkaisuihin, säätiön palvelupisteiden vuokriin ja ostopalveluiden hintoihin. Hyvästä resurssien käytöstä tuli yhä tärkeämpää, hukkaan ei ollut varaa.

Säätiö rakensi uuden yhteyden kaikkien hyvinvointialueiden kanssa. Teemme hyvinvointialueiden kanssa yhteistyötä eri tasoilla, niin hallinnollisissa tehtävissä kuin vastaanottotyössä. Molemmille tahoille on tärkeää, että palveluiden rajapinnat ovat selkeät ja opiskelijat tietävät mistä mitäkin terveydenhuollon palvelua saa. Verkostojen rakentamistyö oli aloitettu jo hyvinvointialueita edeltäneiden väliaikaishallintojen kanssa, mutta varsinaiset yhteistyöparit ovat löytyneet hyvinvointialueiden nimettyä vastuuhenkilönsä. Kaikki hyvinvointialueet eivät ole tässä yhtä pitkällä.

Säätiössä on opiskelijoiden terveyden edistämiseen ja opiskelukyvyn turvaamiseen sitoutunut osaava henkilökunta. Terveyden edistämistä on toteutettu sinnikkäästi myös vuonna 2023 resurssien puitteissa. Hoitotakuun kiristyessä säätiö keskittyi nopeuttamaan yhteyden saamista hoidontarpeen arviointiin ja sairaudenhoidon aloitusta. Hoitotakuun vaatimuksista huolimatta olemme huolehtineet myös ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta. Suunnitelmallinen yhteistyö korkeakouluyhteisössä sidosryhmien kanssa turvaa opiskelijoiden hyvinvointia ennen sairastumista.

Muutimme asiakastyytyväisyyden mittaustapaa vuonna 2023. Kysymme opiskelijalta tyytyväisyyttä heti vastaanoton jälkeen. Palaute kohdistuu suoraan ammattilaiseen ja tiettyyn tilanteeseen. Opiskelijat ovat hoitoon päästyään erittäin tyytyväisiä. YTHS:n henkilöstöstä voi olla syystä ylpeä.

Katariina Poskiparta

Vuosi 2023 lukuina

Olennaiset tapahtumat

Uusien opiskelijoiden TerveysStartti-terveyskyselyn uudistus. Terveystarkastukset kohdennettiin opiskelijoihin, joilla on huoli jollain terveyden osa-alueella. Uudistuksen myötä terveystarkastukseen pääsee aiempaa nopeammin.

Aloititko opintosi kevätlukukaudella 2023? – Vastaa nyt TerveysStartti-kyselyyn – YTHS
Ensimmäisen vuoden opiskelija, käy vastaamassa TerveysStartti-kyselyyn! – YTHS

Hoitotakuulain muutoksiin valmistautuminen. YTHS nopeutti muun muassa yhteydensaantia ja hoidon aloitusta oikaisemalla hoidontarpeen arvioinnin toimintaa. Opiskelija saa tarvittaessa vastaanottoajan suoraan hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä.

YTHS vahvistaa yhdenvertaista hoitoon pääsyä ja nopeuttaa hoidon aloitusta – YTHS
YTHS valmistautunut hoitotakuulain muutoksiin – YTHS

Muutokset palvelumallissa. YTHS otti käyttöön mielenterveyden porrasteisen hoitomallin. Muutoksen tavoitteena oli, että YTHS pystyy aiempaa paremmin tarjoamaan oikein kohdennettua apua alkaen ensimmäisestä terveydenhoitoammattilaisen kohtaamisesta.

Oikein kohdennettua apua – YTHS tarjoaa porrastetusti mielenterveyden hoitoa – YTHS

Terapiapalveluiden lisä. YTHS sai suomalaiselta RELEX Säätiöltä ja terveyspalveluyritys Heltiltä lahjoituksena mielenterveyden terapiapalveluja korkeakouluopiskelijoille. Heltin psykologien lyhytterapia toi lisäpanoksen YTHS:n palvelujen tuottamiseen ja auttoi vastaamaan mielenterveyspalvelujen kysyntään.

Opiskelijoiden mielenterveyspalvelujen kysyntä on kasvanut – RELEX Säätiö ja Heltti lahjoittavat lyhytterapiajaksoja YTHS:lle – YTHS

Palveluverkon tarkastelu. Palveluverkkoon tehtiin muutoksia, jotta alihankintakumppaneiden käyttö olisi YTHS:lle mahdollisimman kustannustehokasta. Korkeakouluopiskelijoiden YTHS:n palvelupiste vaihtui kolmellatoista paikkakunnalla. Palvelut tarjotaan uuden alihankintakumppanin palvelupisteestä samassa kaupungissa tai palvelut siirtyivät muihin YTHS:n palvelupisteisiin.

YTHS huolehtii palvelujen tarkoituksenmukaisesta tuottamisesta ─ seitsemän palvelupistettä vaihtuu loppuvuoden aikana – YTHS
YTHS:n palvelupisteissä vaihdoksia loppuvuoden aikana – YTHS

Suunterveyden etäneuvonta. Suunterveyden etäneuvonta nousi suosituksi asiointitavaksi lähivastaanottojen rinnalle. Vuonna 2023 YTHS toteutti neljä valtakunnallista purenta-aiheista etäryhmää, joista kukin tavoitti noin sata opiskelijaa kerralla. Kyselyn perusteella yli 70 prosenttia ei enää koe tarvetta olla purentavaivojen takia yhteydessä YTHS:ään etäryhmän jälkeen.

Suunterveydenhuollossa neuvonta taipuu etäpalveluksi – YTHS

Asiakaskokemuksen uusi mittaaminen. YTHS aloitti tekstiviestipohjaisen asiakaspalautteen keruun toteutuneista vastaanottokäynneistä. Palautteen keruun avulla YTHS saa aiempaa kattavammin tietoa asiakkaan kokemasta palvelun laadusta ja sen kehittämistarpeista.

Opiskelija: annathan palautetta lääkärin vastaanoton jälkeen – YTHS

Opiskelijoita oli 4 % enemmän kuin edellisvuonna.

Toimintaympäristön muutokset

Uuteen hoitotakuulakiin valmistautuminen. Hoitotakuulain muutokset ja siihen liittyvät velvoitteet hoitoon pääsystä ja yhteydensaannista astuivat voimaan 1.9.2023. Kiireettömään yleis- ja mielenterveyden hoitoon tulee päästä 14 vuorokauden kuluessa ja suunterveyden hoitoon neljän kuukauden kuluessa yhteydenotosta. Yhteydensaannin ja hoidontarpeen arvioinnin tulee toteutua yhteydenottopäivän aikana, arkipäivisin YTHS:n aukioloaikana.

Lakimuutoksiin valmistauduttiin toimintavuoden aikana ja palvelumallia muutettiin yhteydensaannin ja hoitoonpääsyn nopeuttamiseksi. Tavoitteena oli myös helpottaa asiointia ja lisätä palvelujen saumattomuutta. Lisäksi digitaalisilla ratkaisuilla laajennettiin opiskelijan yhteydenotto- ja asiointimahdollisuuksia.

Opiskelijamäärä kasvoi. Vuonna 2023 opiskelijoita oli 4 % enemmän kuin edellisvuonna. YTHS:n palveluiden piirissä olevia opiskelijoita oli 2023 vuonna 294 198. Opiskelijoista 55 % oli ammattikorkeakouluista ja loput yliopistoista.

Yhteistyöverkostojen uudelleenrakentaminen uusille hyvinvointialueille. Vuoden 2023 aikana YTHS loi hyvinvointialueiden yhteistyöverkostoja uudelleen. YTHS:n alueiden järjestämissä tapaamisissa tunnistettiin rajapintoja ja asioinnin liitoskohtia sekä selkeytettiin vastuita palvelujen tuotannossa ja asiakkaan ohjauksessa. Ammattialojen kohtaamisissa käsiteltiin esimerkiksi avoterveydenhuollon palveluihin hakeutumiseen ja ohjaamiseen liittyviä palautteita, ja jaettiin tietoa sekä sovittiin viestintäkäytännöistä palveluiden järjestämiseen, erityispiirteisiin ja muutoksiin liittyen.

Palvelujen kysyntä

Palvelujen kysyntä kasvoi vuoden 2023 aikana. Yhteydenottojen määrä hoidontarpeen arviointiin puhelimitse kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Yhteydenottoja yleis- ja mielenterveyden asioissa oli 5,7 % enemmän kuin vuonna 2023, yhteensä yli 366 900. Suunterveyden yhteydenotot säilyivät ennallaan.  Suurin muutos ja kasvu kysynnässä oli syyslukukaudella. YTHS:n palvelujen kysynnän ruuhkahuippuja muodostuu opiskelijoiden lukukausien aloituksiin ja kun uudet opiskelijat aloittavat opintonsa.

Yhteydenotoista kaikki eivät kuitenkaan johtaneet hoidontarpeen arviointiin, melkein 70 000 yhteydenottoa liittyi muuhun tarpeeseen. YTHS pyrkii kehittämään palveluaan niin, että opiskelija ottaa yhteyttä hoidontarpeen arviointiin vain hoidollisissa asioissa. Apu muihin asioihin löytyy muista sähköisitä asiointikanavista. Vuoden 2024 aikana tähän tarkoitukseen avataan YTHS:n chatbot.

Puheluiden osuus kaikista yleis- ja mielenterveyteen liittyvistä yhteydenotoista vähentyi hieman. YTHS vastaanotti vuoden 2023 aikana yhteensä noin 293 000 opiskelijoiden puhelua hoidontarpeen arviointiin. YTHS:n puhelinpalvelu toimii takaisinsoittoperiaatteella. Hoidontarpeen arviointi soitti takaisin 90 %:iin yleis- ja mielenterveyden soitoista ja 98 %:iin suunterveyden soitoista saman päivän aikana.

Opiskelija voi ottaa yhteyttä YTHS:ään myös chatin tai asiointilomakkeiden avulla. Nämä yhteydenottokanavat löytyvät Self-verkkopalvelusta. YTHS palveli chatin avulla vuoden 2023 aikana noin 25 000 kertaa.

opiskelijoita tutustuu mobiililaitteella YTHS:n digipalveluihin

Palvelukanavat

Lähi- ja etävastaanotot. YTHS pyrkii tarjoamaan perusterveydenhuollon sairaanhoitopalvelut hoitotakuulain mukaisten hoitoonpääsyaikojen puitteissa. Hoitoonpääsyajat tiukentuivat hoitotakuulain muuttuessa syyskuussa 2023. YTHS noudatti hoitotakuulain mukaisia hoitoonpääsyaikoja muutokseen asti, vaikka hoidon aloitus pidentyi hieman vuoteen 2022 verrattuna. Loppuvuoden 2023 aikana YTHS:llä oli haasteita uudessa hoitotakuussa pysymisessä.

Noin 68 % YTHS:n yleis- ja mielenterveyden asioinneista toteutui etävastaanotolla. Syys-joulukuussa 2023 opiskelijoista 74 % pääsi kiireettömään yleis- ja mielenterveyden hoitoon ensimmäiselle vastaanotolle 14 vuorokauden sisällä, eli hoitotakuun puitteissa. Jatkoaika lääkärille seitsemän vuorokauden sisällä toteutui 33 %:lle. Kiireellisissä tilanteissa, eli hoidon tarve kolmen vuorokauden sisällä, hoitotakuu toteutui 94 %:sesti. Suunterveyden palveluissa hoitotakuu toteutui myös hoitotakuun kiristymisen jälkeen ja kiireettömään hoitoon pääsi neljän kuukauden kuluessa.

Yleis- ja mielenterveyden käyntejä oli 639 000, ja palveluita käytti 122 000 opiskelijaa. Palvelujen piiriin kuuluvista opiskelijoista yleis- ja mielenterveyden palveluita käytti siis 42 % opiskelijoista. Hieman yli puolet, 53 %, palvelujen käytöstä tuli yliopisto-opiskelijoilta.

Suunterveyden käyntimäärät pysyivät ennallaan. Suunterveyden käyntejä oli 169 000 ja palveluita käytti 75 000 opiskelijaa. Palvelujen piiriin kuuluvista opiskelijoista suunterveyden palveluita käytti 26 % opiskelijoista.

Digiklinikka. Digimielenterveysklinikan toimintaa laajennettiin lisärahoituksen avulla. Näin parannettiin matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin pääsyä, nopeutettiin hoidon aloitusta ja mahdollistettiin yhdenvertainen saatavuus matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin valtakunnallisesti.  Digiklinikkaan rekrytoitiin 11 uutta mielenterveyden ammattilaista. Lisäresurssin avulla Digiklinikka pystyi vastaanottamaan viikoittain laskennallisesti sata uutta asiakasta.

Ryhmät. Mielenterveyden ryhmätoimintaa toteutettiin aiempaa enemmän. Ryhmiä toteutettiin sekä lähiryhminä palvelupisteissä että etäryhminä. Ryhmät tarjoavat vertaistukea ja eväitä terveyden ja elämänhallinnan tueksi mielen hyvinvointiin, fysioterapiaan, ravitsemukseen ja suun terveyteen. Ryhmiä järjestettiin myös ruotsiksi ja englanniksi. Vuoden 2023 aikana järjestettiin myös suunterveyden etäryhmiä, joiden tavoitteena oli tarjota tietoa ja vinkkejä omahoitoon. Vuoden aikana toteutettiin neljä purenta-aiheista etäryhmää.

Self. Selfin asiointilomakkeet nopeuttavat opiskelijan hoitoonpääsyä, kun opiskelija voi antaa tietoja hoidontarpeestaan sähköistä kanavaa pitkin milloin tahansa. Lomakkeita on tarjolla yleisimpiin yhteydenottotarpeisiin ja oireisiin liittyen. Vuoden 2023 aikana opiskelijat hyödynsivät lomakkeita enenevissä määrin. Kun vuoden 2022 aikana lomakkeita hyödynsi reilut 23 000 opiskelijaa, vuonna 2023 opiskelija otti lomakkeen avulla yhteyttä YTHS:ään yli 42 000 kertaa. Eniten opiskelijat hyödynsivät asioinnissa ehkäisytarpeisiin ja seksitauteihin liittyviä lomakkeita.

Alihankintana tuotetut palvelut. 5 %:lle opiskelijoista YTHS:n palvelut tuotetaan alihankintakumppaneiden avulla. Alihankintakumppaneiden kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä yhdenvertaisen palvelutason varmistamiseksi. Laadun toteutumista ja kustannustehokkuutta seurattiin sopimusehtojen mukaisesti.

Ensikontaktissa hoidettiin 24 % yhteydenotoista.

Palvelumalli ja palvelujen kehitys

YTHS pyrki vuoden 2023 aikana monin keinoin nopeuttamaan yhteydensaantia ja vastaanotolle pääsyä palvelujen kysynnän jatkuvan kasvun ja hoitotakuun kiristymisen vuoksi. Vuoden 2023 aikana esihenkilöitä valmennettiin suorituksen johtamiseen ja vahvistettiin hoitotyön yhtenäisiä periaatteita. Hoitotyöhön käytettävää työaikaa hoitotyötä tekevien osalta lisättiin ja huolehdittiin siitä, että vastaanottotyön kalenteroinnin periaatteet ovat yhtenäiset.

Hoidontarpeen arvioinnissa työskenteleviä terveyden- ja sairaanhoitajia koulutettiin ja kannustetiin antamaan terveysneuvontaa ja omahoito-ohjeita heti takaisinsoiton yhteydessä, tarvittaessa lääkäriä konsultoiden. Näin erillistä vastaanottoaikojen sijasta opiskelijan asiaa saadaan hoidettua jo ensikontaktissa. Kun Self-asiointipalvelusta valmiiksi käytettävien lomakkeiden käyttö kasvoi, se mahdollisti myös aiempaa useamman hoitopäätöksen tekemisen opiskelijan valmiiksi tuottaman tiedon perusteella. Ensikontaktissa hoidettujen osuus kasvoi kuusi prosenttiyksikköä, ollen 24 %.

Mielenterveyden porrasteinen hoitomalli. Nopea hoitoon pääsy ja riittävän tiivis vaikuttava alkuvaiheen hoito ovat tärkeitä tekijöitä mielenterveyshäiriöiden aiheuttamien haittojen vähentämisessä. Vuoden 2023 aikana YTHS teki muutoksia palvelumalliinsa ja otti käyttöön mielenterveyden porrasteisen hoitomallin. Muutoksen tavoitteena oli, että YTHS pystyy aiempaa paremmin tarjoamaan oikein kohdennettua apua alkaen ensimmäisestä terveydenhoitoammattilaisen kohtaamisesta. Lievästi oireilevat opiskelijat saavat ensivaiheen tuen yhä useammin ohjatun omahoidon, nettiterapian tai ryhmäterapioiden avulla.  Samalla mahdollistetaan vaikeammista oireista kärsiville hoito psykologien antamassa lyhytterapiassa ja hoitoa psykiatrien vastaanotoilla. Kaikki psykiatriset sairaanhoitajat kävivät kesän 2023 aikana ja terveydenhoitajat joulukuun 2023 aikana ohjatun omahoidon koulutuksen.

Suora ajanvaraus. Yleis- ja mielenterveydessä siirryttiin suoriin ajanvarauksiin, eli opiskelija saa ajan ammattilaiselle heti ensimmäisen yhteydenoton jälkeen. Hoitoon pääsy pidentyi vuonna 2023 aikana verrattuna vuoteen 2022. Ennen hoitotakuun kiristymistä YTHS:n yleis- ja mielenterveyspalveluihin pääsi hoitotakuuvelvoitteiden mukaisesti. Syys-joulukuussa 2023 kiireettömään hoitoon pääsy ei toteutunut uuden hoitotakuun mukaisissa ajoissa.

Joustava-malli. Suunterveydessä jatkettiin joustavaa vastaanoton toteuttamista, jossa opiskelijan suunterveyteen liittyvä vastaanottokäynnin syy pyritään hoitamaan kuntoon mahdollisimman vähillä tai jopa yhdellä asiointikerralla. Toimintamalli oli käytössä viidessä suurimassa palvelupisteessä: Helsingin Töölössä, Tampere Hervannassa, Turussa, Jyväskylässä ja Oulussa vuodesta 2021.

Seksitautien asiointilomaketta käytettiin nelinkertainen määrä.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Terveystarkastukset. Ensimmäisen vuoden opiskelija saa kutsun terveystarkastukseen, joka koostuu TerveysStartti-kyselystä sekä tarvittaessa terveydenhoitajan ja/tai suunterveyden ammattilaisen vastaanotosta.  Uusittu TerveysStartti -kysely vakiinnutettiin käyttöön ja sitä muokattiin edelleen niin, että jatkossa aiempaa pienempi, mutta paremmin kohdennettu osa kyselyyn vastanneista kutsutaan terveystarkastukseen. Muutoksella pystytään kohdentamaan terveystarkastukset niitä eniten tarvitseville. Lukuvuoden 2022-2023 aikana Terveysstartti kyselyyn vastasi lähes 23 000 ensimmäisen vuoden opiskelijaa, mikä on 36 % kyselyn saaneista. Näistä yleis- ja mielenterveyden osalta 36 %:n vastaukset johtivat terveystarkastuskutsuun, suun terveyden osalta 41 % vastaajista kutsuttiin suun tutkimukseen. Painoindeksi (vaikea lihavuus) oli selkeästi yleisin syy saada terveystarkastuskutsu.

Tartuntatautien ehkäisy. YTHS tarjoaa opiskelijoille tartuntatautien ehkäisyyn kansallisen rokotusohjelman mukaiset rokotukset, matkailuterveysneuvontaa, opintojen työharjoitteluun tarvittavat rokotukset ja selvitykset. Vuonna 2023 YTHS:n influenssarokotuksissa kävi 58 700 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa, joilla rokotustarve liittyi työharjoitteluun. Toiseksi eniten YTHS antoi tartuntatauteihin liittyen hepatiittirokotuksia, 6900 rokotusta vuonna 2023.

Raskaudenehkäisy ja seksuaaliterveys. YTHS tarjoaa apua raskaudenehkäisyyn ja seksitauteihin sekä neuvontaa seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa. Näiden palvelujen kysyntä kasvoi voimakkaasti vuonna 2023. YTHS:ssä ehkäisykierukan asetuksia tekevät lääkärien lisäksi myös hoitajat. Seksitautien hoitoon ja raskaudenehkäisyyn liittyvissä asioissa opiskelija ohjataan täyttämään sähköinen esitietolomake Self-verkkopalvelussa. Seksitautien lomaketta käytettiin 15 600 kertaa, nelinkertainen määrä vuoteen 2022 verrattuna, ja ehkäisylomaketta 12 300 kertaa, 67 % enemmän kuin vuonna 2022. Sukupuolitaudeista todettujen tippuritartuntojen määrä on moninkertaistunut edellisvuosiin verrattuna.

Psykologiset perustutkimukset. Mielenterveyspalvelujen kysyntä kasvoi edelleen vuonna 2023. Etenkin syys-marraskuussa hoidontarpeen arvioita tehtiin mielenterveyssyyllä aiempaa enemmän. Mielenterveyssyyllä asiointien osuus kaikista yleis- ja mielenterveyden käynneistä oli 34 %.

Kehityksellisiin neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyvien käyntien määrä on kasvanut voimakkaasti koko 2020-luvun, myös vuonna 2023. Yleisin opiskeluterveydenhuollossa tavattava neuropsykiatrinen häiriö on aktiivisuuden ja tarkkavaisuuden häiriö (ADHD, ADD). Tutkimusten kysynnän kasvun taustalla on muun muassa lisääntynyt tieto kehityshäiriöistä.

YTHS toteutti 222 opiskeluterveysneuvottelua.

Opiskeluyhteisötyö

Yksi YTHS:n tehtävä on terveyden ja opiskelukyvyn edistäminen sekä opiskeluympäristön ja -yhteisön hyvinvoinnin edistäminen.  Siihen liittyen YTHS toteuttaa opiskeluympäristön tarkastuksia, uusien opiskelijoiden terveyskyselyä ja opiskeluyhteisöjen verkostotyötä. Vuoden 2023 tavoitteena oli korkeakoulukohtaisen opiskelijayhteistyömallin mukainen toiminta.

Opiskeluympäristön tarkastukset. Vuonna 2023 YTHS toteutti 18 opiskeluympäristön tarkastusta. Korkeakoulujen tilojen terveellisyys arvioidaan moniammatillisen työryhmän toimesta joka kolmas vuosi. Opiskeluyhteisöjen työtä olivat myös hyvinvointityöryhmien ja terveystyöryhmien kokoontumiset, opiskeluterveydenhuollon edistämisen luennot ja tapahtumat sekä muu verkostoyhteistyö.

Opiskeluyhteisötyö. YTHS tarjosi valtakunnallisesti kaikille opiskelijoille suunnattuja yleis-, mielen- ja suunterveyden edistämisen tapahtumia opiskeluyhteisötyön vuosikellon mukaisesti. Tapahtumia toteutettiin sekä verkkoseminaareina, somekampanjoina että hybriditapahtumina, joissa valtakunnallisen toteutuksen lisäksi paikallisesti kohdattiin opiskelijoita kampuksilla. Tapahtumat tavoittivat yhteensä tuhansia opiskelijoita ja tapahtumasta kerätty palaute on kauttaaltaan ollut hyvää. Vuoden aikana kokoontui kuusi kertaa korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden edistämisen verkosto. Se toteutti yhteishankkeena ”Strategisia suuntaviivoja hyvinvointityön johtamiseen” –verkostopäivän.

Opiskeluterveysneuvottelut. YTHS toteutti vuoden 2023 aikana 222 opiskeluterveysneuvottelua. Niiden pohjalta korkeakoulut muokkasivat yksilöllisiä opintopolkuja ja tarkastelivat ja muokkasivat sisäisiä tukiprosesseja.

YTHS työnantajana

YTHS:llä työskenteli vuoden 2023 aikana 1060 työntekijää.  Valtaosa henkilöistä, 915, työskenteli vakituisessa työsuhteessa ja 145 henkilöä määräaikaisessa työsuhteessa. YTHS:llä on terveydenhuoltoalan organisaatiolle tyypilliseen tapaan enemmistö työvoimasta naisia. Naisten osuus työvoimasta oli 91 % joulukuussa 2023. Lopuista enemmistö on miehiä. Muunsukupuolisia on vähemmistö.

Säätiön henkilöstöstä 37,6 % työskenteli osa-aikaisesti vuonna 2023. Osa-aikainen työskentely oli yleisintä lääkärien, hammaslääkärien ja psykologien ammattiryhmissä. Henkilötyövuosien määrä vuonna 2023 oli yhteensä 820. Henkilötyövuodella tarkoitetaan täyttä työaikaa tekevän henkilön vuoden työskentelyä, johon sisältyy vuosiloma, mutta ei muita poissaoloja.

Säätiössä suurin osa työsuhteista 86,3 % oli vakituisia vuonna 2023. Määräaikaisia työntekijöitä oli koko henkilöstöstä 13,7 %. Säätiössä työurien pituus vaihtelee. 32 % henkilöstöstä on työskennellyt säätiössä enintään kahden vuoden ajan. Verrattain suuri uusien työntekijöiden määrä edellyttää toimivaa rekrytointiprosessia, sujuvaa perehdytystä, selkeitä toimintaohjeita ja ajantasaista työntukea.

Säätiön henkilöstön keski-ikä on 43,4 vuotta. Henkilöstön tasapainoinen ikäjakauma on YTHS:n vahvuus.

Työhyvinvointi. Sairauspoissaolojen määrä laski edellisvuodesta. Henkilöstölle kertyi sairauspoissaoloja (työtapaturmat mukaan lukien) yhteensä 17 033 päivää, eli 16,3 sairauspoissaolopäivää työntekijää kohden. Sairauspoissaolot kasvoivat hieman. Työ- ja työmatkatapaturmia oli 27 kappaletta.

Työhyvinvointikyselyn tuloksen kokonaistulos säilyi lähes ennallaan. Väittämien keskiarvo oli 3,78/5. Tulos vertautuu Elon viitekannan kaikkien alojen keskiarvoon ja on hyvin lähellä sote-alojen keskiarvoa. Vahvuuksia työhyvinvointikyselyn tulosten mukaan olivat edellisvuoden tapaan esihenkilötyö, työntekijöiden omat elämäntavat ja keskinäinen arvostus työyhteisössä. Kyselyjen tuloksia hyödynnetään työhyvinvointia parantavan toiminnan suunnittelussa kaikilla organisaatiotasoilla.

Rekrytointi. Vakituisia työsuhteita päättyi vuonna 2023 yhteensä 123. Vaihtuvuus oli 11,76 % ja väheni edellisvuodesta. Rekrytointien osalta vuosi 2023 oli silti edelleen vilkas. Avoimia tehtäviä oli yhteensä 294. Niihin saatiin yhteensä 2 127 hakemusta. Rekrytointihaasteet kohdistuivat erityisesti yleis- ja erikoislääkäritehtäviin.

Mahdollisuus säännölliseen päivätyöhön ja työaikajoustoihin on yksi YTHS:n tunnistetuista vetovoimatekijöistä. Työn ja yksityiselämän yhteensovittamisen helpottamiseksi säätiössä suhtaudutaan myönteisesti osa-aikatyötoiveisiin. Toiveet huomioidaan jo rekrytointivaiheessa. Osa-aikatyöntekijöiden suuri määrä edellyttää esihenkilöiltä hyvää ja huolellista työvuorosuunnittelua.

Tiedolla johtamista rekrytoinneissa vahvistettiin tuottamalla säännöllisesti dataa rekrytointitilanteesta. Työpaikkailmoitusten, urasivujen ja somekanavien kävijäliikenteen dataa hyödynnettiin rekrytointi-ilmoitusten kohdentamisessa eri kohderyhmille. YTHS osallistui kahdeksaan alan rekrytointitapahtumaan.

Johtamisen kehittäminen. Organisaatiokulttuurin kulmakivet kirkastettiin ja arvot sanoitettiin, johtamisen ja esihenkilötyön periaatteet sekä työnantajalupaus määritettiin.  Esihenkilötyön tukea tarjottiin kuukausittaisilla esihenkilöfoorumeilla, kahden päivän mittaisilla esihenkilöpäivillä sekä viestintävalmennuksella. Työkykyjohtamisen tueksi tarjottiin johtajille ja esihenkilöille tietoa YTHS:n terveystilanteesta niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin.

Opiskelijaraatia hyödynnettiin palveluiden kehittämisessä.

Laatu ja viestintä

Asiakaskokemuksen mittaaminen. YTHS aloitti NPS-arviointiin perustuvan tekstiviestipohjaisen asiakaskokemuksen mittaamisen toteutuneista vastaanottokäynneistä. Marraskuussa 2023 mittaaminen aloitettiin lääkärikäynneistä ja laajennettiin myöhemmin koskemaan kaikkien ammattilaisten vastaanottopalveluita. Tekstiviestipohjaisessa kyselyssä vastaanotolla käyneeltä opiskelijalta kysytään, kuinka todennäköisesti opiskelija suosittelee ammattilaista ja YTHS:n palvelua. Vuoden 2023 lopussa YTHS oli saanut noin 4 000 palautetta. Palvelun suosittelun NPS-luvuksi vuoden 2023 osalta muodostui 79 (ka asteikolla 1-10 oli 9,2) ja ammattilaisen suosittelun osalta 86 (ka asteikolla 1-10 oli 9,4).

Omavalvonta. YTHS:n omavalvonnan tarkoituksena on varmistaa, että potilas saa laadukasta ja turvallista opiskeluterveydenhuoltoa. Omavalvonta on keino parantaa hoidon laatua sekä potilaiden oikeusturvaa. YTHS valmisteli vuoden 2023 päättyessä julkaistavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain vaatimusten mukaisen omavalvontaohjelman. Osana omavalvontaohjelmaa julkaistaan myös palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmat ja lääkehoitosuunnitelmat. Omavalvontaohjelmassa määritellään, miten YTHS:n velvoitteiden noudattaminen järjestetään ja toteutetaan. Oman toimintansa lisäksi YTHS valvoo myös alihankkijoiden kanssa tekemiensä sopimusten noudattamista.

Potilasturvallisuus ja potilasasiamiestoiminta. Potilasasiamiestoiminta siirtyi vuoden 2023 päättyessä hyvinvointialueille ja toiminta YTHS:ssä sellaisenaan päättyi. YTHS valmistautui ohjaamaan opiskelijoita hyvinvointialueiden potilasasiavastaaville.

Sidosryhmätyö ja viestintä. Syksyllä 2022 toteutetun sidosryhmätutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin toimenpidesuunnitelma, jonka avulla sidosryhmäyhteistyötä kaikkien keskeisten sidosryhmien kanssa kehitetään. Sidosryhmäyhteistyön kehittämisessä keskitytään opiskeluyhteisötyön ja viestinnän selkeyttämiseen, sidosryhmien osapuolten ymmärryksen lisäämiseen, YTHS:n roolin kirkastukseen, tiedottamiseen terveydenhuollon ilmiöistä, YTHS:n rooli kirkastamiseen ja toimintaympäristöön vaikuttamiseen.

YTHS:n esihenkilöille järjestettiin kaksi viestintävalmennusta vuoden 2023 aikana mediayhteistyöosaamisen kehittämiseksi. Mediaa palveltiin aktiivisesti vuoden aikana, noin 50 median yhteydenottoa hoidettiin YTHS:n viestinnän avustamana. Verkkosivuille julkaistiin 60 uutisartikkelia.

Osallisuus. Opiskelijaraadin toimintaan valittiin 52 opiskelijaa. Raatiin kuului opiskelijoita kaikilta YTHS:n palvelualueilta ja 16:sta eri korkeakoulusta. Opiskelijaraati kokoontui toimintavuoden aikana neljä kertaa. Opiskelijaraatia hyödynnettiin YTHS:n viestinnän ja digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Kokemuksia raadin toiminnasta kerättiin säännöllisillä palautekyselyillä. Saatu palaute on huomioitu vuoden 2024 toiminnan suunnittelussa.