För att kunna använda SHVS tjänster även efter den 1.1.2025, måste du vara anmäld som närvarande för vårterminen vid din högskola. Innan du kontaktar oss, vänligen observera att närvaroinformationen överförs till SHVS från högskolorna med en fördröjning på cirka 1–3 dagar.
Att till exempel använda webbtjänsten Self och koppla dig till en distansmottagning kräver att du har anmält dig som närvarande och informationen om din registering har redan överförts till SHVS. Försök att logga in i Self i god tid före din distansmottagning. Om du inte kan logga in, kontakta oss per telefon så att din tid kan flyttas.
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Se även till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade i webbtjänsten Self, eftersom infomationen inte uppdateras automatiskt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller andra källor. Genom att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade gör du det smidigare att uträtta ärenden hos oss.
Avboka tider för vårterminen om du inte fortsätter dina studier
Vänligen avboka eventuella mottagningstider för vårterminen om du inte fortsätter dina studier under vårterminen och din rätt att använda våra tjänster upphör vid slutet av höstterminen den 31.12.2024.
Mottagningstiderna avbokas inte automatiskt, så du måste på eget initiativ avboka dem för att undvika en avgift för oanvända mottagningstider.
- Se anvisningar om hur du kan kontakta oss
- Läs mer om rättigheterna att använda SHVS tjänster
- Avgiften för oanvända mottagningstider
Betala hälsovårdsavgiften till FPA
Kom också ihåg att studerande själva ska betala hälsovårdavgiften för högskolestuderande till FPA för både vår- och höstterminen.
Följ FPA:s webbplats för mer detaljerade förfallodatum och betalningsanvisningar för vårterminen. FPA har meddelat att du nu kan betala avgiften via MittFPA.
Alla frågor om hälsovårdsavgiften ska ställas direkt till FPA, som ansvarar för att ta ut avgiften.