Du är som högskolestuderande hjärtligt välkommen att använda hälsovårdstjänster hos oss. SHVS är studerandes stöd för hälsa och välfärd. Dessutom stöder vi studiesamfunden i ärenden relaterade till hälsa. Hit har vi sammanfattat lite information om SHVS tjänster och instruktioner om hur man använder våra tjänster.
- Studerandehälsovårdstjänsterna står till din tjänst
Vi erbjuder tjänster inom allmän, mental och oral hälsa för högskolestuderande. Du får rätt att anlita tjänsterna i augusti genom att anmäla dig som närvarande för terminen. Vänligen observera att vi får informationen om din närvaroanmälan en aning fördröjt. Läs mer om rätten att anlita tjänster >> - Våra tjänster är avgiftsfria
SHVS debiterar inte för användningen av tjänster eller vårdbesök. Vi debiterar enbart för mottagningstider som inte har används, avbokats eller förflyttats. Läs mer om serviceavgifter >> - Hälsovårdsavgiften betalas till FPA
Högskolestuderandes hälsovårdsavgift som betalas till FPA täcker alla SHVS-tjänster. Vänligen observera att hälsovårdsavgiften måste betalas till FPA på eget initiativ. Mer noggrann information om avgiften och betalningstidpunkterna hittar du på FPA:s hemsidor. Läs mer om hälsovårdsavgiften >> - Närtjänster runtom Finland
SHVS:s närtjänster är tillgängliga på nästan alla högskoleorter. Vi har serviceställen på 45 studieorter. Ditt huvudsakliga serviceställe är SHVS serviceställe på din studieort. Här hittar du våra serviceställen >>
Enbart de studerande som studerar vid en ort där en av våra samarbetsparter anordnar våra tjänster kan använda det servicestället. - Det närmaste servicestället finns i din mobil
SHVS erbjuder allt fler tjänster också på distans. Till ditt förfogande står ett omfattande urval digitala tjänster och distanstjänster. Du kan till exempel komma på distansmottagning, förnya dina recept eller flytta och avboka dina mottagningstider genom att använda våra digitala och distans tjänster. - Använd webbtjänsten Self
De digitala tjänster och distanstjänsterna finns på Self. Du tar lätt och behändig hand om saker som berör din hälsa på Self. Börja använda Self >> - Boka en mottagningstid genom att ringa eller på SelfChat
Tidsbeställning sker via bedömning av vårdbehovet i som sker antingen genom att ringa de riksomfattande servicenumren eller på SelfChat. Läs mer om tidsbeställning >> - Ändra eller avboka mottagningstider i tid
Vänligen observera att vi debiterar för mottagningar som inte har annullerats eller avbokats i tid. Du kan lätt och behändigt ändra eller avboka dina mottagningstider antingen på Self eller genom att ringa våra riksomfattande servicenummer. - Ta hand om dig själv
Oroar du över din hälsa? Du hittar information och egenvårdsanvisningar i vår hälsodatabank. Börja använda hälsodatabanken >>