Tillgång till vård inom SHVS tjänster
(Uppdaterad 17.2.2025)
SHVS iakttar lagstiftningen om vårdgaranti och de tidsfrister för respons och tillgång till vård som anges i den samt rapporterar om hur dessa uppfylls i enlighet med lag om studerandehälsovård för högskolestuderande. På dessa sidor publiceras data om svarstiderna och kundernas tillgång till vårdtjänster inom allmän och mental hälsa samt oral hälsa under kalenderåret. Webbplatsen uppdateras med nya data varje månad. I enlighet med lagstiftningen om vårdgaranti baserar sig rapporteringen på nyckeltal som THL publicerar.
Data som publiceras på webbplatsen beskriver hur vårdgarantin uppfylls vid SHVS egna serviceställen. Cirka fem procent av SHVS kunder besöker våra samarbetspartners serviceställen eller använder köpta tjänster.
På SHVS webbplats kan man studera nyckeltal som visar hur maximitiderna har följts vid respektive serviceställe månadsvis:
- Respons och genomförd bedömning av vårdbehovet
- Tillgång till vård inom allmän och mental hälsa
- Tillgång till vård inom oral hälsa
Respons och bedömning av vårdbehovet
Studerande måste få respons och en bedömning av vårdbehovet samma dag som de kontaktar SHVS, på vardagar under SHVS öppettider. Kontakten kan ske per telefon eller via chatten eller elektroniska serviceformulär. SHVS har en landsomfattande tjänst för bedömning av vårdbehovet, och därmed gäller de rapporterade uppgifterna hela SHVS. Vi har avrundat procentalen till närmaste heltal.
Respons och bedömning av vårdbehovet inom allmän och mental hälsa
2025 | Allmän och mental hälsa, respons och bedömning av vårdbehovet under samma dag (procentuell andel av telefon kontakt tagits) |
Januari | 88 % |
Respons och bedömning av vårdbehovet inom oral hälsa
2025 | Oral hälsa, respons och bedömning av vårdbehovet under samma dag (procentuell andel av telefon kontakt tagits) |
Januari | 100 % |
Information för 2024 (klicka för att öppna)
Respons och bedömning av vårdbehovet inom allmän och mental hälsa
2024 | Allmän och mental hälsa, respons och bedömning av vårdbehovet under samma dag (procentuell andel av telefon kontakt tagits) |
Januari | 99 % |
Februari | 100 % |
Mars | 98 % |
April | 96 % |
Maj | 100 % |
Juni | 100 % |
Juli | 100 % |
Augusti | 99 % |
September | 80 % |
Oktober | 79 % |
November | 82 % |
December | 100 % |
Respons och bedömning av vårdbehovet inom oral hälsa
2024 | Oral hälsa, respons och bedömning av vårdbehovet under samma dag (procentuell andel av telefon kontakt tagits) |
Januari | 100 % |
Februari | 100 % |
Mars | 100 % |
April | 100 % |
Maj | 100 % |
Juni | 100 % |
Juli | 100 % |
Augusti | 100 % |
September | 100 % |
Oktober | 100 % |
November | 100 % |
December | 100 % |
Tillgång till icke-brådskande vård inom allmän och mental hälsa
Personer som fyllt 23 år ska få tillgång till SHVS vårdtjänster inom allmän och mental hälsa inom tre månader efter bedömning av vårdbehovet. Personer under 23 år ska få tillgång till vårdtjänster inom allmän och mental hälsa inom 14 dygn efter bedömning av vårdbehovet. Maximitiden gäller inte till exempel hälsorådgivning, hälsoundersökningar och vårdhändelser som ingår i en vård- eller rehabiliteringsplan.
Se statistik över tillgången till vård inom allmän och mental hälsa på THLs webbplats (thl.fi)
Tillgång till icke-brådskande vård inom oral hälsa
Personer som fyllt 23 år ska få tillgång till SHVS vårdtjänster inom oral hälsa inom sex månader efter bedömning av vårdbehovet. Personer under 23 år ska få tillgång till vårdtjänster inom oral hälsa inom fyra månader efter bedömning av vårdbehovet. Maximitiden tillämpas inte i situationer där patienten rekommenderats ett individuellt undersöknings- eller behandlingsintervall.
Se statistik över tillgången till vård inom oral hälsa på THL:s webbplats (thl.fi)