Hoppa till verktygsfältet
Tyvärr är vår bedömning av vårdbehovet överbelastad, och en del av serviceformulären i webbtjänsten Self är tillfälligt otillgängliga. Om formuläret du behöver är ur bruk, ber vi dig att kontakta oss per telefon. Vi beklagar eventuella besvär.

Flytta eller avboka tiden minst 24 timmar före den överenskomna tiden

Om du inte kan komma till mottagningen vid den tidpunkt som bokats för dig, kom ihåg att flytta tiden eller avboka den i god tid. Bokade tider ska flyttas eller avbokas minst ett dygn (24 timmar) före den överenskomna tiden.

Om du inte kommer till mottagningen eller om du avbokar tiden för sent utan godtagbar orsak uppbär vi en avgift för den oanvända tiden. Avgiften för icke-avbokade mottagningstider berör alla mottagningar och undersökningsbesök både på SHVS egna och på samarbetspartnernas serviceställen. Det gäller även till exempel distansmottagningar, laboratoriebesök och vaccinationsbesök. Mer information finns på sidan Avgifter och fakturering.

Observera att du måste komma till mottagningstiden även om du inte får ett separat påminnelsemeddelande om mottagningen.

Anvisningar om hur du kan ändra eller avboka en mottagningstid vid SHVS eget serviceställe

Om du har en mottagningstid vid SHVS eget serviceställe kan du flytta eller avboka din tid via webbtjänsten Self eller genom att ringa vår riksomfattande telefontjänst. Om du flyttar den inbokade tiden till en annan tidpunkt förlorar du inte tidsbeställnings­tillståndet som du fått. Observera att om du flyttar en inbokad tid får du inget påminnelse­meddelande om den nya tiden som du bokat. Om du av någon orsak inte alls behöver den tid som bokats för dig kan du avboka den helt och hållet. Observera att när du avbokar en tid förlorar du också ditt tidsbeställningstillstånd.

Webbtjänsten Self kan endast användas i Finland och Sverige.

Anvisningar om hur du kan ändra eller avboka en mottagningstid vid ett av SHVS samarbetspartners serviceställen

Om du har en mottagningstid vid ett av SHVS samarbetspartners serviceställen, flytta eller avboka tiden enligt de anvisningar du får av tjänsteproducenten.

Avboka dina mottagningstider om din rätt att använda tjänster har slutat

På terminen efter du har utexaminerats

Observera att din rätt att anlita SHVS tjänster upphör i slutet av den termin då du utexamineras. Om du har en mottagningstid inbokad till terminen efter den termin då du utexaminerats ska du själv komma ihåg att avboka tiden i fråga. 

Mottagningstiderna avbokas inte automatiskt utan du måste själv sköta avbokningen om du vill slippa betala en avgift för oanvända mottagningstider.

I andra situationer då du inte har anmält dig som närvarande för terminen

Du måste avboka din tid på eget initiativ även i andra fall då du har en mottagningstid för en termin under vilken du inte kommer att anmäla dig för att vara närvarande på din högskola.

Mottagningstiderna avbokas inte automatiskt utan du måste själv sköta avbokningen om du vill slippa betala en avgift för oanvända mottagningstider.