Hoitotakuu YTHS:n palveluissa
YTHS noudattaa hoitotakuulainsäädäntöä ja sen mukaisia yhteydensaannin ja hoitoon pääsyn määräaikoja ja raportoi näiden toteutumisesta korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetun lain mukaisesti. Näiltä sivuilta näet, miten asiakkaidemme yhteydensaanti ja hoitoon pääsy on toteutunut kalenterivuoden aikana yleis- ja mielenterveyden sekä suunterveyden palveluissa. Uudet tiedot päivitetään sivustolle kuukausittain. Hoitotakuulainsäädännön mukaisesti raportointi perustuu THL:n julkaisemiin tunnuslukuihin.
Sivustolla julkaistavat tiedot koskevat hoitotakuun toteutumista YTHS:n omissa palvelupisteissä. Noin viisi prosenttia YTHS:n asiakkaista asioi kumppaneiden palvelupisteissä tai ostopalveluissa.
YTHS:n verkkosivujen kautta pääsee lukemaan tunnusluvut kuukausittain jokaisesta toimipisteestä, miten enimmäisaikojen noudattaminen on sujunut:
- Yhteydensaanti ja toteutunut hoidon tarpeen arviointi
- Hoitoon pääsy yleis- ja mielenterveydessä
- Hoitoon pääsy suunterveydessä
Yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi
Yhteydensaannin ja hoidontarpeen arvioinnin tulee toteutua yhteydenottopäivän aikana, arkipäivisin YTHS:n aukioloaikana. Yhteydensaanti voi tapahtua puhelimitse, chatin tai sähköisten asiointilomakkeiden kautta. YTHS:llä on valtakunnallisesti toimiva hoidontarpeen arviointi, ja raportointitiedot koskevat koko YTHS:ää. Ilmoitetut prosenttiluvut on pyöristetty lähimpään kokonaislukuun.
2024 | Yleis- ja mielenterveys, yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi saman päivän aikana (prosenttiosuus puhelinyhteydenotoista) | Suunterveys, yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi saman päivän aikana (prosenttiosuus puhelinyhteydenotoista) |
Tammikuu | 99 % | 100 % |
Helmikuu | 100 % | 100 % |
Maaliskuu | 98 % | 100 % |
Huhtikuu | 96 % | 100 % |
Toukokuu | 100 % | 100 % |
Kesäkuu | 100 % | 100 % |
Heinäkuu | 100 % | 100 % |
Elokuu | 99 % | 100 % |
Syyskuu | 80 % | 100 % |
Lokakuu | 82 % | 100 % |
Vuoden 2023 tietoja (napauta avataksesi)
2023 | Yleis- ja mielenterveys, yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi saman päivän aikana (prosenttiosuus puhelinyhteydenotoista) | Suunterveys, yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi saman päivän aikana (prosenttiosuus puhelinyhteydenotoista) |
Syyskuu | 63 % | 100 % |
Lokakuu | 96 % | 100 % |
Marraskuu | 83 % | 100 % |
Joulukuu | 100 % | 100 % |
Kiireetön hoitoon pääsy yleis- ja mielenterveydessä
Kiireettömän hoitoon pääsyn tulee toteutua yleis- ja mielenterveyspalveluissa 14 vuorokauden kuluessa yhteydenottopäivästä. Enimmäisaika ei koske esimerkiksi terveysneuvontaa, terveystarkastuksia ja hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia.
Katso yleis- ja mielenterveyden hoitoon pääsyn tilastot THL:n sivuilla
Kiireetön hoitoon pääsy suunterveydessä
Kiireettömän hoitoon pääsyn tulee toteutua suunterveyden palveluissa neljän kuukauden kuluessa yhteydenottopäivästä. Enimmäisaikaa ei sovelleta tilanteissa, jossa potilaalle on määritelty yksilöllinen tutkimus- tai hoitoväli.