Siirry sisältöön

YTHS nopeutti pääsyä raskaudenehkäisypalveluihin: kierukan asetuksen saa hoitajan vastaanottokäynnillä

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) on ratkaissut raskaudenehkäisypalvelujen saatavuutta kouluttamalla omia sairaanhoitajia kierukanasetustyöhön. Näin aiempaa useampi YTHS:n ammattilainen tarjoaa palvelun YTHS:n vastaanotolla, ja opiskelijat pääsevät vastaanotolle kierukanasetukseen aiempaa nopeammin.

Seksuaaliterveys ja raskauden ehkäisy kuuluvat osaksi korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitopalveluita YTHS:llä. Kierukka raskauden ehkäisykeinona on opiskelijoiden keskuudessa suosittu ehkäisymuoto, koska se tarjoaa pitkäaikaisen ehkäisyn, jolla on vähän sivuvaikutuksia. YTHS huolehtii vuodessa noin 700 ehkäisykierukan asetuksesta.

Aikaisemmin kierukan asetusaikaa saattoi joutua odottamaan, kun työ kuului kokonaan lääkärin vastaanotolle. Ratkaisun hyöty on myös, että lääkärien työaikaa vapautui muuhun vastaanottotyöhön.

Hoitajat ovat tehneet kierukoiden asetusta nyt kahden vuoden ajan.

“YTHS:n hoitajat ovat suhtautuneet lisäkouluttautumismahdollisuuteen pääsääntöisesti myönteisesti, koska idea lähti alun perin hoitajilta itseltään. Asetustyöstä maksetaan hoitajille erityislisää”, YTHS:n palvelupäällikkö Sari Yrjänä sanoo.

Työn muutoksessa on huolehdittu siitä, että potilaan turvallisuus säilyy. Vaikka asetustyön tekee hoitaja, on lääkäri ensin varmistanut, että ehkäisykierukka on sopiva ehkäisymuoto asiakkaalle.

Täydennyskoulutusta tarjoaa tällä hetkellä YTHS:lle Metropolia ammattikorkeakoulu.

“Metropolian koulutus varmistaa sen, että hoitaja saa kierukanasetustyötä varten tarvittavan osaamisen: teoriaosaamista raskauden ehkäisystä ja seksuaalisuudesta keskustelemisesta vastaanotolla ja käytännön osaamista asettamisesta. Osaaminen varmistetaan harjoittelun ja näyttöjen avulla”, Sari Yrjänä sanoo.

Asiointi YTHS:n seksuaaliterveyden ja raskaudenehkäisyn palveluissa alkaa ottamalla yhteyttä YTHS:n hoidontarpeen arviointiin. Opiskelija voi aloittaa raskaudenehkäisyyn liittyvän asioinnin myös asiointipalvelu Selfin sähköisellä lomakkeella.

Lisätietoja medialle: palvelupäällikkö Sari Yrjänä, YTHS, sari.yrjana(at)yths.fi, 046 876 9288