YTHS on tarjonnut suunterveyden etäneuvontaa vuodesta 2021 lähtien. Suunterveydenhoito on hyvin toimenpidekeskeistä, mutta neuvontaa ja omahoidon opastusta voidaan osin toteuttaa etäpalveluina. YTHS:n johtajahammaslääkäri Krista Brander-Aalto esitteli YTHS:n etäpalveluja hammaslääkäripäivillä 9.11.2023.
Suunterveydessä etäpalveluista haetaan apua hoitojonoihin ja monipuolisuutta palvelutarjontaan. Etenkin ennaltaehkäisevää neuvontaa ja opastusta on mielekästä tarjota myös vastaanottohuoneiden ulkopuolella. Kokemusten mukaan etävastaanotto antaa sekä potilaalle että ammattilaiselle enemmän puhelinkontaktiin verrattuna. Etävastaanotot voivat palvella myös esimerkiksi pelkopotilaiden ensitapaamisena ja mahdollistavat informoinnin esimerkiksi ennen suukirurgisia toimenpiteitä.
Toimenpidevaltaisella suunterveyden alalla etäpalveluiden kehittämisessä on haasteita, sillä palveluihin liittyy paljon käsityötä ja diagnosointi on usein haastavaa etäyhteydellä. Jotkut potilasryhmät tarvitsevat neuvonnassakin lähitapaamisia.
– Etäpalvelut eivät saa olla itsetarkoitus, vaan palvelun pitää olla sekä potilaan että ammattilaisen näkökulmasta toimivaa. Etäpalveluiden tarjonta ei myöskään automaattisesti säästä ammattilaisten aikaa, YTHS:n johtajahammaslääkäri Krista Brander-Aalto muistuttaa.
YTHS:llä etäneuvonta keskittyy kiireettömään hoitoon, neuvontaan yksilökäynteinä ja ryhmissä sekä konsultaatioihin. Opiskelijat käyttävät digitaalisia palveluita mielellään, mikä on helpottanut etäpalvelujen kehittämistä.
Vuonna 2023 YTHS on toteuttanut neljä valtakunnallista purenta-aiheista etäryhmää, joista kukin tavoitti noin sata opiskelijaa kerralla. Opiskelijoiden kokemuksia selvitettiin kyselyllä, jonka mukaan suurin osa ryhmiin osallistuneista oli noudattanut annettuja omahoito-ohjeita satunnaisesti tai säännöllisesti etäryhmän jälkeen. Yli 70 prosenttia vastanneista ei kokenut tarvetta olla purentavaivojen takia yhteydessä YTHS:ään etäryhmän jälkeen.
Suunnitteilla on uudet ryhmät suun omahoidosta sekä tupakasta ja nuuskasta vieroittamisesta. Jatkossa myös yhdistetään useammin sekä etä- että lähipalveluita.
Tällä hetkellä YTHS:n suunterveyden palvelukäynneistä vain 1 prosentti toteutuu etänä, kun esimerkiksi yleis- ja mielenterveyden puolella jo 60–70 prosenttia käynneistä on etäkäyntejä. Suunterveyden etäryhmäkäynnit ja monet digipalvelut eivät näy käyntitilastoissa, sillä niitä tarjotaan matalalla kynnyksellä ilman ilmoittautumista.
– Neuvonta ja opastus voivat kutenkin vähentää ajanvarauksia vastaanotolle. Etenkin etäneuvontaryhmät ovatkin tärkeä toimintamalli tulevaisuudessa, Krista Brander-Aalto sanoo.
Lue YTHS:n uutinen etäneuvonnan aloituksesta 2021: Nyt voit saada etäneuvontaa suusi terveyteen – YTHS