YTHS:n uudet verkkosivut on julkaistu. Uudistuksen tavoitteena oli rakentaa kaikille käyttäjille helposti käytettävä sivusto, jossa asiakokonaisuudet järjestyvät vaivattomasti löydettäviksi ja selkeiksi kokonaisuuksiksi, ja sisältö on ymmärrettävää.
Uusi sivusto rakennettiin käyttäjien näkökulmasta. Verkkosivusto on opiskelijoille usein ensimmäinen kontakti YTHS:ään. Sivuilta etsitään tietoa palveluista, ohjeita asiointiin tai tietoa omiin terveyshuoliin liittyen. Nämä kokonaisuudet haluttiin tuoda sivuille mahdollisimman selkeässä muodossa. Verkkosivuille haluttiin tuoda myös entistä selkeämpi ohjaus palveluihin. Useilta sivuilta löytyykin nyt palveluita kuvaavat ikonit, jotka ohjaavat palvelupolulla eteenpäin. Tärkeimmät tiedot ja palvelut löytyvät myös heti etusivulta, josta on käynti ajanvaraukseen, verkkoasiointiin, palvelupisteiden yhteystietoihin sekä terveystietoon.
Saavutettava ja kolmella kielellä palveleva
yths.fi-sivusto on uudistuksen myötä saavutettava ja täysin kolmikielinen. Kaikki pysyvät tekstit ovat YTHS:n kielistrategian mukaisesti tuotettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Saavutettavuus on huomioitu niin teknisessä kuin sisällöllisessä kehittämisessä. Sisällöntuotannon osalta tekstintarkastuksessa oli mukana suomen kielen opiskelija, joka kiinnitti erityistä huomiota ilmaisuun ja ymmärrettävyyteen käyttäjän näkökulmasta. Tekninen saavutettavuuden osalta sivut toimivat ruudunlukuohjelmilla, ne ovat kuunneltavissa ja tekstikokoa voi tarpeen mukaan suurentaa.
Sivujen saavutettavuustestaus on parhaillaan käynnissä. Testauksesta vastaa Avaava Oy ja siinä varmistetaan sivujen esteettömyys käytettävyyden kannalta ja teknisesti.
Lähes vuoden projekti
Verkkosivujen uudistaminen käynnistyi loppukeväästä 2019. Lähes vuoden kestäneessä projektissa oli mukana useita työryhmiä suunnittelusta testaukseen. Työryhmissä oli edustettuna mm. opiskelijoita, YTHS:n palvelutoiminnan asiantuntijoita, viestijöitä ja tietoturvaosaajia. Ryhmissä analysoitiin vanhoja sivuja, hahmoteltiin ja testattiin opiskelijan palvelupolkuja sekä tiedon löydettävyyttä verkkosivuilla; miksi sivuille tullaan, mitä siellä halutaan tehdä, mistä syntyy hyvä palvelukokemus? Näiden pohjalta muodostui uuden sivuston rakenne, ulkoasu ja näkemys keskeisistä palvelupoluista.
Kehittäminen jatkuu
Verkkosivujen sisältöjä tuotetaan edelleen ja myös toiminnallisuuksien kehittäminen jatkuu. Mitä mieltä sinä olet uusista yths.fi– –sivuista? Onko käyttö helppoa, löytyykö tarpeellinen tieto ja löytyykö se vaivattomasti sieltä, mistä sen oletatkin löytyvän? Löysitkö kirjoitusvirheitä? Seikkaile sivustolla ja anna meille palautetta sähköpostitse viestinta(at)yths.fi. Rakennetaan yhdessä paras palvelukokemus myös verkossa!