Kielistrategia
YTHS:n kielistrategian tavoitteena on turvata opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu. Palvelulupauksilla halutaan varmistaa, että eri kieltä puhuvien opiskelijoiden välille ei synny kielestä johtuvia eroja asiakastyytyväisyydessä tai palveluihin ohjautumisessa.
Palvelulupaukset
- Kaksikielisillä alueilla opiskelijoita palvellaan hyvällä suomen ja ruotsin kielellä. Esimerkiksi kaksikielisissä kunnissa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä asioiva perustutkinto-opiskelija saa hoitokäyntiin liittyvät lääkärinlausunnot, todistukset, lääkemääräykset, hoito-ohjeet ja hoitoyhteenvedot äidinkielellään, ellei muuta asian yhteydessä ole erikseen sovittu.
- Muita kieliä kuin ruotsia tai suomea äidinkielenään puhuvia palvellaan vähintään tyydyttävällä englannin kielellä.
- Palvelukanaviin rakennetut kielivalinnat ohjaavat henkilöstöä palvelemaan opiskelijoita heidän kontaktikielellään.
- Verkkosivuilla pysyvä materiaali ja palveluihin liittyvät ajankohtaistiedotteet sekä asiakasinfo julkaistaan kolmella kielellä.
- Henkilöstöä rohkaistaan käyttämään palvelutilanteissa englantia ja ruotsia muun muassa koulutuksen avulla.
- Tärkeimmät potilasohjeet, terveyden edistämisen materiaalit ja hyvinvointioppaat tarjotaan kolmella kielellä.
Kielistrategia hyväksyttiin Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön hallituksessa 2.9.2013 ja se tuli voimaan 1.1.2014.